Sunday, December 26, 2010

Epal Satu Dalam Sejuta Sebelah Hijau Dan Merah


Petani Ken Morrish terpegun ketika dia terjumpa sebuah epal emas lazat di pokoknya dibahagi tepat setengah hijau, dan setengah merah ditengah.
Warna buah yang dibahagi adalah dianggap disebabkan oleh mutasi genetik secara rawak dengan satu dalam sejuta.


Epal tersebut telah menyebabkan seperti kacau di desa Colaton Raleigh, Devon, Mr Morrish dibanjiri dengan orang kampung untuk mengambil gambar buah itu.

Mr Morrish, 72, yang telah menuai buah epal dari pohon-pohon di kebunnya selama 45 tahun, berkata: "Ini benar-benar menakjubkan.

"Sepertinya jika epal hijau dan epal merah telah dibelah dua dan saling bercantum."

Dia mengatakan bahawa dia keluar mengambil sebuah epal sedikit untuk-adik iparnya ketika dia melihat buah bergantung dari sebuah dahan.


Mr Morrish, seorang pelukis dan dekorator pesara, menambah: "Saya tidak percaya mata saya. Menyelesaikan merah dan hijau melalui batang benar-benar sempurna - seolah-olah aku sudah melukisnya ..

"Ini adalah nampak tidak asli dan tidak ada dari kita yang pernah melihat sebuah epal seperti itu dahulu."
Para ahli percaya bahawa kemungkinan menemui sebuah epal dengan seperti garis yang sempurna antara hijau dan merah lebih dari satu dalam sejuta.

Dalam kes tersebut, sisi merah biasanya rasa lebih manis dari sisi hijau - kerana telah melihat sinar matahari lebih banyak selama pertumbuhannya.

John Breach, ketua dari British Bebas Buah Persatuan Petani, mengatakan kepada Daily Mail: "Aku belum pernah melihat ini terjadi sebelumnya untuk yang lazat emas Hal ini sangat jarang Ini merupakan mutasi ekstrim ...

Jim Arbury, supritendan buah di RHS Garden Wisley di Surrey, mengatakan hal itu mungkin "hasil dari mutasi genetik secara rawak".

"Ini dikenali sebagai chimera di mana salah satu dari dua sel pertama telah dibangunkan berbeza menimbulkan satu setengah dari epal yang berbeza," katanya.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...